Popularne posty

piątek, 26 września 2014

Mistras TOWIAŃSKI...


                                       
                                         Spacerując przedwojenną ulicą Adama Mickiewicza (Gedymino Prospektas), już kilka lat temu wypatrzyłem mały teatr. Zawsze lubię zatrzymać się w tym miejscu. O ile się nie mylę, to budynek ten jest w jakiś magiczny sposób związany z Radiem Wileńskim, w którym pracował m.in. Czesław MIŁOSZ. Wnoszę tak z tego względu, że z boku, w przejściu na podwórze za szkłem, można dziś zobaczyć dawne zdjęcia z tego miejsca z historią w tle: są tam umieszczone czarno - białe fotografie z polskimi reporterami wileńskimi.



                                          Teatr ten zwie się Mažasis Teatras i od kiedy mnie zaintrygował, czyli kilka już dobrych lat temu, gra się tam pewne przedstawienie, które szczerze mówiąc jest moim widza marzeniem. Jak to zwykle bywa plany mam ambitne, jednak główną przeszkodą jest dla mnie język, w którym także to przedstawienie się odtwarza. Po wcześniejszych doświadczeniach ze skąd inąd, świetnym teatrem Keistuolių  Teatras (A. Kaniava - jak on pięknie pieje), gdzie moje podstawy litewskiego nie wytrzymały trzech godzin spektaklu, nie chcę tym razem ryzykować. Przedstawienie zwie się "Mistras", jego autorem jest Marius IVAŠKEVIČIUS.
Próbowałem sięgnąć po książkę - scenariusz tego teatrologa, a nawet zakupiłem ją w ambitnych celach. No, niestety, póki co leży i czeka...


                                   Okładka książki. Dramat "Mistras" Marius'a IVAŠKEVIČIUS'A.



                                                              Sztandar Bożej sprawy.

                                        Jednak udało mi się, przy pomocy Przyjaciół przetłumaczyć urywek ze wstępu do tej książki, niech będzie to mój (hurrra) przyczynek do znalezienia się wewnątrz teatru ze znanymi romantycznymi postaciami. Jak w piosence, tak mi w duszy gra winylowe RSC:


"Kolejny raz w teatrze tym
Zmieniano dekoracje
Na pustej scenie w świetle ramp
Zakryto stare tło
Zastąpi dramat farsa znów
Komedia i owacje
Odbije sufit brawa
I wybrzmi głośny śmiech

Na stare maski z dawnych sztuk
Aktorzy włożą nowe
Z tragedii nie zostanie nic
Jak choćby sztuczne łzy
Tak wciąż się zmienia teatr ten
I który z widzów powie
Jak można w jednej sztuce grać
Na pozór kilka ról

Życie to teatr, gdzie los włada każdym aktem
Gdzie kwestie kończy czasem śmierć
Gdzie błazen kocha i drwi
Życie to teatr, gdzie puentę piszę czas
Gdzie sen się miesza z jawą
Gdzie wciąż się czeka braw

Kolejny raz w teatrze tym
Zmieniano dekoracje
Na pustej scenie w świetle ramp
Zakryto stare tło
Zastąpi dramat farsa znów
Komedia i owacje
Odbije sufit brawa
I wybrzmi głośny śmiech"

Oto co pisze Marius IVAŠKEVIČIUS w swoim wstępie:

"Ja dotąd unikałem wskazówki: "oparte na prawdziwych zdarzeniach". Mnie to wydawało się nieważne. Bowiem to niesamowita opowieść, muszę powiedzieć by zadowolić czytelnika: naprawdę tak było. Chociaż od niektórych detali i zdarzeń trzeba było się odciąć, ponieważ były za bardzo fantastyczne. Czasami tak się zdarza - rzeczywistość przewyższa fantazję. Tym razem już wskazówki autora są bezsilne by coś zmienić.
A wszystko rozpoczęło się w grudniu 1840 roku w samym centrum Paryża, na uroczystości pochowania Napoleona Bonaparte'go, gdzie się pokazał ten dziwny mąż z Litwy, nazywany Mistrzem. Paryż się podzielił na dwa obozy i dwa zdania: wierzących, że ten prorok zabierze ich do Nieba i bojących się, że ten potwór przeniesie ich do piekła."



Czy nie uważacie, że to brzmi ciekawie ? Moim zdaniem wystarczy spojrzeć na Osoby (co za jedność postaci), występujące w dramacie, by skusić się na to przedstawienie, jeśli kto chce się poruszać w kręgu 44... przedstawienie obowiązkowe...



                                                       Zdjęcia ze spektaklu "Mistras"

Reżyserem dramatu na scenie jest Rimas Tuminas, autor kilku innych sztuk.
Więcej wiadomości o przedstawieniu, można odszukać na stronie internetowej teatru, tutaj:

ŹRÓDŁA:
1) Marius IVAŠKEVIČIUS "Mistras" wyd. Tyto Alba, Wilno 2010
2) zdjęcia - strona www Mažasis Teatras w Wilnie i własne
3) płyta LP zespołu RSC (słowa ze strony www.tekstowo.pl)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz