Popularne posty

wtorek, 9 września 2014

Litwa MICKIEWICZA - powstanie pruskie 1260 rok.



     


          Czytając książkę Lecha NIEKRASZA "Gdzie jesteście Prūsai ?", natknąłem się na wątek wiążący Adama MICKIEWICZA z postacią historyczną - Herkusa MANTASA - o której pisałem w jednym z poprzednich postów. NIEKRASZ mnie zbytnio nie zajął, choć przytacza wielu doskonałych historyków (np. Henryka ŁOWMIAŃSKIEGO) to jednak takie trochę, flaki z olejem.
Urywek poświęcony Herkusowi MANTASOWI, bohaterskiemu wodzowi Prusów przeczytałem z wypiekami na twarzy, i...zaskoczył mnie wiadomością z "Konrada WALLENRODA". Otóż śledząc losy tej powieści poetyckiej MICKIEWICZA, wydanej po raz pierwszy, jak pamiętamy, w obcej Moskwie, przeoczyłem mickiewiczowskie objaśnienia, gdzie na co wskazuje NIEKRASZ, poeta wprost przytoczył postać pruskiego wodza. Wydało mi się to na tyle ciekawe, że postanowiłem to tutaj wyjawić, jak zwykle odbiegając od rozległych słów, a skupiając się na źródłowym tekście.
Książkę Lecha NIEKRASZA można pobrać w PDF-ie, stąd.
Zacznijmy od jej urywka z pruskim bohaterem w tle:





Swoją drogą, dość obcesowo potraktował MICKIEWICZA ;)
No właśnie Objaśnienia (Poety) dotyczą Pieśni WAJDELOTY, żeby złapać klimat, nic nie stoi na przeszkodzie zamieścić tutaj obszerniejszy jej urywek, posłużymy się wpierw kartą litewską, a potem kartą polską (taka filologiczna komparatystyka czasami się przydaje...).










Po co dłużej "owijać w bawełnę". Uczyńmy to samo z Objaśnieniem (Poety) w którym widnieje z nazwiska pruski bohater. Świadectwo o doskonałej wiedzy historycznej nie tylko z historii Polski (wykłady paryskie), ale zwięźle mówiąc z historii bałtyckiej także. Wystawiam mu pochlebną (taki już ze mnie lizus) ocenę 5 +...






Choć KRASZEWSKI i MICKIEWICZ pisali właściwie o TYM SAMYM, biorąc pod uwagę wątek wallenrodyczny (odpowiednio "Kunigas" i "Konrad Wallenrod), pokusiłbym się o przytoczenie postaci Margiera, nie tak rzeczywistej jak HERKUS, jednak wybijającej się na bohatera - oddał życie za Ojczyznę - tego Litwina, lubię z wersów Władysława SYROKOMLI, i tak litewskie podania pchają nas w wilcze łapy Wilna, zatem i wilk naszym sprzymierzeńcem ?!?



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz